best2

Saturday, December 31

Sudah sampai sini

Aku pasti kalian sebentar tadi seronok melihat bunga-bunga api..
aku pasti kalian sebentar tadi seronok menonton konsert..
aku pasti kalian sebentar tadi ada yang mengira detik-detik masa yang berjalan..
aku juga pasti kalian ada yang memenuhi ruang-ruang ilmu ..
dan aku amat pasti kalian juga menghadap facebook,twitter ataupon blog sebentar tadi..
tetapi apa yang penting 
aku pasti kalian sebentar tadi ada yang menyambut tahun baru 2012 dengan perasaan gembira..


Namun tidak bagi aku..
Aku pasti nya telah tidur diulit mimpi disaat kalian menantikan detik tahun 2012..
oleh kerana dek keletihan yang amat..
dan pasti nya aku telah bangun setelah 2011 meninggalkan kita semua..




Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana tertutupnya tirai tahun 2011..
dan menyinsingnya fajar baru 2012..
Sudah tentu apabila kita bertemu dengan tahun baru saja, pasti azam baru juga menggema dalam kepala..
Melatakkan azam itu ada bagusnya. Sekurang-kurangnya kita memotivasikan diri kita untuk mencapainya. Kalau boleh biarlah azam itu ditampal ditempat yang selalu kita nampak contohnya mcm ditampal dalam bilik, biar nampak hari-hari. Barulah semangat sikit.


Persoalannya, siapa kita yang lama? Mana perginya azam-azam lama kita? berjaya atau gagal nya kita..
Sebelum kita meletakkan azam yang baru, ada baiknya juga kita muhasabah dahulu siapa diri kita yang sudah. Bagaimana amalan, pergaulan, tanggungjawab dan sebagainya. Kemudian, kita letakkan azam untuk perbaiki diri kita semula.


Saya tertarik dengan kata-kata yang pernah saya baca dan dengar suatu masa dulu. Entah betul tidak. Saya pon ingat-ingat lupa.hehe.
“nobody’s perfect, so there’s always a room for improvement.”
Apa yang saya mahu sampaikan adalah, kita memang tidak sempurna, supaya sering ada ruang memperbaiki kelemahan itu, Ingat, yang Allah lihat adalah usaha, bukan hasilnya, hasil itu semua dalam kuasaNya.
Apapun, sebanyak mana azam kita setinggi mana keinginan kita, hanya kita yang boleh menjadikannya kenyataan. Orakkan langkah segera. Perubahan itu kita yang yang tentukan, sepertimana terkandung dalam firman Allah yang bermaksud,
“dan Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali jika mereka mengubah diri mereka sendiri.”

No comments:

Post a Comment